Een personal brand bouwen: 5 tips om mee te beginnen

Filed in Branding, Fotografie, Ondernemen  /  February 20, 2022 /

Als je me al een tijdje volgt dan weet je dat ik supporter ben van personal brands. Wil je dat mensen interesse hebben in jouw product of dienst? Zorg er dan voor dat mensen interesse hebben in JOU! Want mensen connecten met mensen. En we kopen dus logischerwijs ook liever van mensen (die we kennen, leuk vinden en vertrouwen) in plaats van bedrijven zonder persoonlijkheid. We zijn opzoek naar authenticiteit. De tijd van alleen maar ‘happy life’ op Instagram is wel voorbij. We willen kwetsbaarheid en eerlijkheid zien. Wil je van je volgers echte fans maken, dan is het tijd om wat aandacht te besteden aan het bouwen van een personal brand. Let’s go!

Op de foto!

Zorg voor die foto’s van jezelf! De beste content is de content met foto’s van JEZELF, dus niet van je werk of je product. Dit is zo op social media, maar ook op je website is je ‘about’-page de meest bezochte pagina. Check je statistieken maar eens. Hoe meer je de ware jij laat zien, hoe meer ze het gevoel krijgen dat je een echt mens bent waar ze zich mee kunnen identificeren en waarmee ze een band op kunnen bouwen. Wanneer je een herkenbaar gezicht kunt worden, zul je meer als een vriend gaan voelen en minder als iemand die iets wil verkopen. Stap uit je comfortzone, ga voor die lens staan en laat jezelf zien… mensen zitten op je te wachten!

Vind jouw tone of voice

Het is lastig, het is moeilijk, soms lijkt het zelfs onmogelijk, maar het is ook SUPERkrachtig: jouw tone of voice. Woorden en de manier waarop je ze gebruikt kunnen jouw merk eigen maken. Je kunt je er dus heel gemakkelijk mee onderscheiden. En wanneer je dat doet, geven woorden je merk extra identiteit. Het voordeel daarvan is dat je jouw doelgroep daarmee nóg beter kunt aanspreken. Dus weg met die perfecte zinnen en mooie woorden: vind jouw tone of voice.

Meer dan alleen ondernemen

Mensen zijn nieuwsgierig. Ze houden ervan om veel te weten. Dat is een kans waar je goed op in kunt spelen. Wek hun interesse door te laten zien wat er behind the scenes bij je gebeurt. Hoe ziet jouw werkplek eruit? Wat gebeurt er achter de schermen? Hoe ziet jouw werkdag eruit? En een personal brand gaat nog verder. Laat meer zien dan alleen de ondernemer in jou. Wat doe je in je vrije tijd? Hoe heb je jouw huis ingericht? Hoe ziet jouw ochtendroutine eruit? Instagram is hier perfect voor. Je kunt een post maken of je neemt mensen mee in je leven via je stories.

Wees consistent

Op een vriendin die eens in de zoveel tijd onverwacht opduikt en vervolgens weer als sneeuw voor de zon wekenlang verdwijnt, kun jij niet bouwen. Waarschijnlijk noem je zo iemand ook niet een echte vriendin. Zo werkt het ook met een personal brand. Wees consistent, wees betrouwbaar en laat jezelf op dagelijkse basis zien. Op deze manier verkrijg jij, zonder dat je volgers het zelf doorhebben, een plekje in hun dagelijkse leven. Voor je het weten, kunnen ze niet meer zonder je.

Kies je thema’s

Mensen kunnen je gaan volgen omdat ze fan zijn van je product of dienst. Maar beter is het wanneer mensen je volgen omdat ze fan zijn van JOU! Geef ze daarom de kans om fan van je te kunnen worden. Een slimme manier is door meerdere en verschillende onderwerpen te hebben waar je over deelt. Zie jezelf als een soort magazine. Welke onderwerpen staan er het magazine waar jij op de voorpagina staat? Waar kunnen mensen jou aan herkennen? Je hoofdonderwerp zal natuurlijk je onderneming zijn, in mijn geval personal branding fotografie. Maar daaromheen mag het ook best wat persoonlijker. Thema’s kunnen zijn interieur, tuinieren, zelfontwikkeling, ondernemen, sporten, je gezin of bijvoorbeeld eten. Maar je kunt ook een stuk persoonlijker gaan, misschien zijn er thema’s die je heel erg bezig houden, bijvoorbeeld body positivity, een kinderwens, je leven met ADHD, het kopen van een huis, voorbereiding op een bruiloft en ga zo maar door. Als je maar vaak genoeg over deze onderwerpen deelt, zul je zien dat mensen deze onderwerpen aan je gaan koppelen. En zo vertellen zij misschien binnenkort wel aan hun vriendin: “Je moet echt Ilse gaan volgen, zij vertelt vaak over ….”. En nog even een side note, het hoeft allemaal niet zó persoonlijk als mijn laatste voorbeelden. Het is soms lastig om de scheiding aan te brengen tussen personal brand en personal life. Daar heb ik ook een blog over geschreven. Deze vind je hier.

Je kunt vandaag al beginnen met het bouwen aan je personal brand. Hoe eerder je start, hoe eerder je ook effect ziet. Welke tip ga jij als eerste toepassen?

Deel deze post

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Ontdek welk type               jij bent!

Kalu Ndukwe Kalu

The things you do for yourself are gone when you are gone, but the things you do for others remain as your legacy.

@Ilse..photographs

volg me op 'the gram'