Stappenplan om je kernwaarden te bepalen

Filed in Branding, Fotografie, Ondernemen  /  February 21, 2022 /

Een invulling geven aan je personal brand. Het is niet gemakkelijk. Maar zonder duidelijke invulling van je personal brand doe je eigenlijk maar wat. Ik kan bij voorbaat al zeggen, dat is nooit echt effectief. Het startpunt jouw personal brand is altijd een deep dive in jouw identiteit en jouw verhaal. Het is ZO belangrijk om te weten wie je bent als personal brand en waar jij voor staat.

Een belangrijk onderdeel hierin zijn je kernwaarden. Het woord zegt het eigenlijk al een beetje, het is de kern van je business. Waarden waar jij naar handelt. Waarden waar jij voor staat. Waarden die je terug ziet in je werkwijze en die jouw klanten herkennen. Jouw kernwaarden zijn dan ook ALTIJD een onderdeel in de voorbereiding van mijn personal brandingshoots. Die kernwaarden van jou wil ik terugzien in de foto’s die we gaan maken!

Even over kernwaarden

Je kernwaarden zijn een soort kompas voor jouw verhaal, je acties, jouw werkwijze en de keuzes die je maakt. Aan de ene kant werken je kernwaarden onderscheidend, je klant moet je hier aan kunnen herkennen. Wanneer mensen zich kunnen identificeren met jouw kernwaarden is het makkelijker om een connectie met ze op te bouwen. Ze herkennen zichzelf in jouw merk. Volgers of potentiële klanten kunnen op basis van jouw kernwaarden ook beter beoordelen of jij bij ze past.

Aan de andere kant geeft het richting voor jezelf. Die kernwaarden zijn er niet voor niks. Je zult momenten tegenkomen als ondernemer waarbij je het allemaal niet zo goed weet, waarbij je lastige keuzes moet maken. Dit is het moment waarbij je jouw kernwaarden goed kunt gebruiken. Het helpt je herinneren wat belangrijk is voor jou, je bedrijf en jouw klanten. Vraag je daarom altijd af: Is deze beslissing die ik neem of keuze die ik maak in lijn met mijn kernwaarden? Het helpt je verder te komen in de richting die bij je past en waar je naartoe wilt gaan. Doe je dit goed dan versterk je jouw personal brand, voor jezelf, maar ook voor de buitenwereld.

Hoe kies ik mijn waarden

Als je een beetje gevoelig bent voor keuzestress dan is het bepalen van je kernwaarden een lastig klus. Als je even Google-t dan kun je er wel 400 vinden… Welke kies je dan?

Stap 1

Begin met het opschrijven van de kernwaarden die jouw aandacht trekken, waarmee jij je kunt identificeren. Dat zal waarschijnlijk nog een hele lijst zijn, maar dat is niet erg.

Stap 2

Kijk vervolgens naar deze lijst en bedenk eens: Wat is een terugkerend thema bij jou als ondernemer? In de dingen die je doet, in hoe je die dingen doet? Welk gevoel of welke eigenschap wil je dat klanten opnoemen wanneer ze met jou hebben gewerkt? Of denk eens aan een samenwerking met een klant die heel goed verliep. Waarom was dit? Wat gebeurde er? Welke waarden kun je hierin ontdekken? Een andere goede manier is om eens na te gaan wanneer jij frustraties of irritaties hebt ervaren bij een andere ondernemer. Wat gebeurde er? Wat voelde je? Hoe kwam dat? Probeer dit eens om te draaien naar welke waarden dus voor jou belangrijk zijn.

Stap 3

Zorg ervoor dat je een lijst overhoudt met ongeveer 30 kernwaarden. Natuurlijk zijn dit nog steeds veel te veel. Maar waarschijnlijk kun je deze kernwaarden indelen in groepen. Leergierig, ontwikkeling en groei zijn waarden die bij elkaar passen. Net als transparant, open en eerlijk. Probeer ze te groeperen.

Stap 4

Wanneer je de groepen hebt gemaakt, kies je uit elke groep het woord dat jij het beste bij jezelf vindt passen of dat het beste de categorie vertegenwoordigt. Je houdt nu nog maar een paar waarden over.

Stap 5

Oké, nu komt het lastigste deel. Je kunt maar 3 tot 4 waarden kiezen… Welke van de waarden mogen echt niet ontbreken? Welke van de waarden zie je het meest in jezelf terug? Aan welke van de waarden wil je dat mensen je herkennen? Schrijf je waarden op en leg het eens een paar dagen aan de kant. Voel je je een paar dagen later nog net zo verbonden met deze kernwaarden? Dan heb je een goede keuze gemaakt! En no worries, het hoeft niet in 1 keer goed. Het is een proces. En als je over een paar maanden het gevoel hebt dat je kernwaarden niet helemaal meer bij je passen, kun je ze ook altijd weer veranderen. Het mooie van ondernemen is dat je je eigen koers bepaalt!

Deel deze post

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Ontdek welk type               jij bent!

Kalu Ndukwe Kalu

The things you do for yourself are gone when you are gone, but the things you do for others remain as your legacy.

@Ilse..photographs

volg me op 'the gram'