Een personal brand: waarom ook jij dit nodig hebt

Filed in Branding, Ondernemen  /  February 20, 2022 /

Hey ondernemer, denk jij dat je over 5 of 10 jaar nog precies hetzelfde doet? Ik in ieder geval niet! Niet omdat ik dit niet leuk genoeg vind, I LOVE IT! Maar ik verander en ik groei. En JIJ verandert en groeit! Je belandt in andere fases van je leven. En daarom geef ik je een tip mee: build a brand, not a business.

Verander mee

Een merk, ik noem het altijd ‘personal brand’, groeit en verandert met je mee. Dit komt doordat het niet enkel en alleen om jouw producten of diensten draait, maar ook om jou. En omdat het ook voor een groot gedeelte om jou gaat en je jouw volgers en (potentiële) klanten meeneemt in jouw interesses, levensfases en de dingen die je bezighouden kun je dus makkelijk veranderingen aanbrengen in hetgeen wat je aanbiedt. Jij verandert en jij groeit en je bedrijf gaat daar in mee. Vaak gaat dat dan eigenlijk al vanzelf.

Bij een bedrijf, puur gericht op je producten en diensten, is dit veel moeilijker. Het kan zijn dat die producten en diensten in een bepaalde fase van je leven perfect bij je passen, maar na een aantal jaren niet meer. Zo vind je de verkoop van babykleding misschien fantastisch wanneer je zelf een kleine rond hebt huppelen, maar is dat totaal niet iets waar jij je nog mee bezig wilt houden wanneer jouw kinderen naar de middelbare school gaan. Wanneer jouw bedrijf puur gericht was op die diensten en producten kun je dat niet ineens omgooien. Jouw doelgroep is namelijk alleen geïnteresseerd in het specifieke product dat jij aanbod. Dat was het dan, je bedrijf…

Hecht ze aan JOU

Door een personal brand te bouwen geef je een gevoel en persoonlijkheid aan je bedrijf. Hierdoor geef je jouw volgers of (potentiële) klanten de kans om een band met je op te bouwen. Bij een personal brand hecht je jouw doelgroep niet alleen aan je product of dienst, maar vooral ook aan JOU! Mensen gaan je volgen om wie je bent en wat je doet. En dat is een goede basis om een community op te bouwen. Wanneer jij verandert met je bedrijf is de kans groot dat ze ook met je mee veranderen. Ook hun baby’s groeien, om maar even in hetzelfde voorbeeld van zonet te blijven. Maar daarnaast blijven ze je ook volgen omdat ze JOU leuk genoeg vinden. Ondanks een ander product of dienst willen ze jouw avontuur als persoon blijven volgen. En precies dat is super handig want dan hoef je niet meer bij 0 te beginnen als jouw plannen ineens veranderen.

Nog veel te veel ondernemers zijn bezig met het bouwen van een business in plaats van het bouwen van een bedrijf. Wil je echt een bedrijf dat nog wel een tijdje meegaat? Bouw dan aan je personal brand. Tenzij je natuurlijk over 5 jaar geen ondernemer wilt zijn. It’s up to you!

Deel deze post

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Ontdek welk type               jij bent!

Kalu Ndukwe Kalu

The things you do for yourself are gone when you are gone, but the things you do for others remain as your legacy.

@Ilse..photographs

volg me op 'the gram'