Zelf je merk zijn, een personal brand hebben, het is anno 2022 helemaal ‘hot’. Het delen van the good & the bad, maar bovenal het delen van de echte momenten, dat is waar het om gaat. Toch? Maar waar ligt de grens? Wat laat je zien en wat houd je privé?
Mensen kopen van mensen. Hoe persoonlijker je bent, hoe beter. Want: mensen kunnen dan een band met je opbouwen, met je connecten. Daar ben ik het woord voor woord mee eens. Wel met enige nuance. Want als personal brand kun jij heel bewust een keuze maken in wat jij laat zien. Maar vooral ook wat je níet laat zien.
Zo laat ik als personal brandingfotograaf voornamelijk de fotograaf in mij zien. En dus lijkt het misschien alsof ik dag en nacht bezig ben met fotografie. Maar nee, natuurlijk ben ik dat niet. Ook ik ben vriendin, dochter, zus en ga zo maar even door en ook ik heb hobby’s en bezigheden anders dan foto’s. Alleen, een groot deel daarvan laat ik niet zien op the gram.
Spookt het door je hoofd dat mensen die jou goed kennen wellicht denken dat het beeld dat jij laat zien online niet overeenkomt met wie jij in werkelijkheid bent? Dat klopt ook. Als personal brand laat jij vooral de ondernemer in jou zien en dit is een andere kant dan de dochter, zus of vriendin die jouw naasten juist zo goed kennen. Die ondernemer in jou is maar een klein stukje van wie jij helemaal bent. Eigenlijk vergroot je juist dat stukje van jezelf uit wat je wilt laten zien als je personal brand.
En natuurlijk kun je het zo persoonlijk maken als je wilt. Maar wat juist sterk is aan een merk is dat je herkenbaar bent. Dat er een aantal ‘thema’s’ zijn waaraan iemand jou kan herkennen. Zo kan jouw hoofdthema jouw core-business zijn. En kun je, om jezelf als personal brand te versterken, hier nog een aantal sub-thema’s aan toevoegen, bijvoorbeeld sport, zelfontwikkeling en voeding. Of fashion, vintage spullen, interieur, crypto’s, ondernemerschap, moederschap, reizen. Je ziet het, ik kan nog wel even doorgaan.
Hoewel je misschien denkt dat sommige ondernemers werkelijk ALLES delen, is de kans groot dat ze ALLES delen op specifieke gebieden in hun leven, de thema’s die ze aan hun personal brand gekoppeld hebben. En dat er dus ook een groot deel is wat je niet ziet.
Lang verhaal kort: het is helemaal aan jou wat je deelt en wat niet. Het is hartstikke goed om persoonlijk te zijn en the good & the bad te delen. Maar jij hebt helemaal in de hand op welke gebieden jij dit wilt doen en ook hoe ver je wilt gaan. En dan ook mijn afsluitende tip: bepaal voor jezelf goed wat je juist NIET wilt delen en houd privé lekker privé.
Inspiratie
voor jou!
Nieuwste posts!
Previous Post:
Kalu Ndukwe Kalu
The things you do for yourself are gone when you are gone, but the things you do for others remain as your legacy.
@Ilse..photographs
volg me op 'the gram'
[…] Mensen kunnen je gaan volgen omdat ze fan zijn van je product of dienst. Maar beter is het wanneer mensen je volgen omdat ze fan zijn van JOU! Geef ze daarom de kans om fan van je te kunnen worden. Een slimme manier is door meerdere en verschillende onderwerpen te hebben waar je over deelt. Zie jezelf als een soort magazine. Welke onderwerpen staan er het magazine waar jij op de voorpagina staat? Waar kunnen mensen jou aan herkennen? Je hoofdonderwerp zal natuurlijk je onderneming zijn, in mijn geval personal branding fotografie. Maar daaromheen mag het ook best wat persoonlijker. Thema’s kunnen zijn interieur, tuinieren, zelfontwikkeling, ondernemen, sporten, je gezin of bijvoorbeeld eten. Maar je kunt ook een stuk persoonlijker gaan, misschien zijn er thema’s die je heel erg bezig houden, bijvoorbeeld body positivity, een kinderwens, je leven met ADHD, het kopen van een huis, voorbereiding op een bruiloft en ga zo maar door. Als je maar vaak genoeg over deze onderwerpen deelt, zul je zien dat mensen deze onderwerpen aan je gaan koppelen. En zo vertellen zij misschien binnenkort wel aan hun vriendin: “Je moet echt Ilse gaan volgen, zij vertelt vaak over ….”. En nog even een side note, het hoeft allemaal niet zó persoonlijk als mijn laatste voorbeelden. Het is soms lastig om de scheiding aan te brengen tussen personal brand en personal life. Daar heb ik ook een blog over geschreven. Deze vind je hier. […]